Ska du anställa en kollega? Kul, grattis!
Vi vet vilken stor investering det innebär, vi vet också vikten av en smart onboarding – vare sig du driver ett stort eller litet företag.

För många är processen att fatta ett beslut om att- och slutligen anställa någon ganska energikrävande. Många är jätteduktiga och gör en kalkyl, säkrar finansieringen och gör en tydlig specifikation på vem man söker.
Efter massor av CV-läsning, intervjuer och en smula beslutsångest hittar man till slut sin drömkandidat.
Man skriver avtal och skakar hand.

Sen då?

Du har en tydlig bild av målet och det har mest troligt även din kandidat men nu kommer vi till den lilla men ack så viktiga detaljen:

 

Introduktionen – Onboarding.

Lek med tanken att du anställt till exempel en Key Account Manager – en riktig Ferrari redo för snabb acceleration.
Tänk vilket monumentalt antiklimax för er båda när den kommer redo för tävling på utsatt tid vid startlinjen och upptäcker att den hamnat på en mossbevuxen gokartbana med en maxhastighet på 80 km/h…

En vettig onboarding handlar mest om sunt förnuft, att som arbetsgivare sätta sig in i en nyanställds situation och förstå vad som behövs för att starten ska gå så smidigt och snabbt som möjligt, en seg start äter kapital.

 

Presentera mera – redan innan start

Om ni är fler på företaget kan det vara bra att får lite förhandstitt på de blivande kollegorna. En personalhandbok eller en företagspresentation. Jodå, de mesta finns säkert redan på er hemsida och resten kan kandidaten kanske googla fram men helt ärligt är det bättre att att du som arbetsgivare visar engangemang och lite stolthet över företaget. Som ny på ett företag går man ofta omkring och känner sig lite korkad, för man vet att det finns frågor man borde ställa, det är bara det att man inte vet vilka dem är. Man tycker man borde se och förstå saker men allt man ser och hör är mest abstrakt innan de har satts i ett sammanhang. Att då få känna sig inkluderad och åtminstone lite påläst till första dagen underlättar för självförtroendet och gör att man kan börja fokusera på det viktigaste direkt.

 

Arbetsbeskrivning – Mer konkret med en stänk av fluff

Nej, en utförlig platsannons är inte en arbetsbeskrivning. Inte ens det faktum att ni pratat om rollen är en garanti att man som nyanställd har en konkret bild över vad som ska göras för att nå målet på just ditt företag. Även om arbetsbeskrivningen inte bör vara absolut är det smart att ge lite ramar.

Keep it simple – Den behöver inte vara förtryckt på snajsigt papper eller i en piffig Powerpoint-presentation och ses som en regelbok utan görs med fördel i dialog med din nyanställde under de första dagarna och kan vara mer som en liten inspirationslista vem vet, din nya kollega kanske har dolda talanger som kan visa sig vara himla fiffiga att använda sig av.

 

Små uppgifter + Delmål = Snabbare resultat

Ha några konkreta uppgifter att starta de första dagarna med. För t ex. en KAM kan det vara att göra en lista på nyckelpersoner hen sedan ska kontakta inom de två första veckorna, att göra en behovsanalys för en av kunderna osv. Konkreta men mindre komplexa uppgifter ger en logisk ingång till rollen då man lär sig hitta i systemen, nätverka både internt och externt och om tjänsten/produkten man tillhandahåller.

 

Introducera mera – om ni är fler på företaget

Som ny kan det kännas lite obekvämt att behöva gå runt och presentera sig och sina uppgifter till vilt främmande människor så även om du meddelar övriga kollegor om nytillskottet innan är det en bra ide att gå runt och presentera den nya kollegan till alla andra. Självklart för en del, men inte för alla.

 

Se till att verktygen är på plats.

Vilken utrustning behöver din kollega för att kunna göra sitt jobb?
Även om personen inte nödvändigtvis ska sitta på samma ställe rent fysiskt så är inloggningar, mail-konton osv bra att ha klart ett par dagar innan start. Detta gäller givetvis även dator, skärm, mobil och allt annat som kan tänkas behövas. Var ute i tid så allt är på plats och redo att användas. Det är helt enkelt inte kapitalsmart att låta en ny kollega sitta och rulla tummarna bara för att det inte finns en dator på plats.

 

Snåla inte men – slösa smart!

Skaffa utrustningen ni behöver utan att tära på företagets kapital eller påverka kreditbetyget.
Via Permånad.se kan du lätt skaffa den utrustning ni verkligen behöver på riktigt, betala lite i månaden, få produktrådgivning och i de flesta fall uppgradera när ni behöver, ett smartare och modernare sätt att äga sin utrustning helt enkelt.
Att inte ha rätt utrustning är som att äga en Ferrari utan däck, den är ju gjord för att köras – inte för att stå still i depån.

 

Bra länkar:
Wise har en bra sida om själva onboardingprocessen:
https://www.wise.se/fordjupningar/onboarding/#document-outline-onboarding-processen-2-1-0

Visma ger lite fler konkreta och läsvärda tips:
https://www.visma.se/blogg/checklista-for-en-bra-introduktion/

Gazella har också läsvärda tips:
https://www.gazella.se/blogg/sa-skapar-du-en-lyckad-onboarding-onboarding-i-6-steg/

 

Skriven av:
Ingela Norlander

Hitta inspiration

Vi döljer inga kostnader

Permånad strävar efter transparens och tydlighet och vill inte dölja några kostnader. Du betalar när du har produkterna så enkelt är det.
Här kommer en breakdown:

Frakten? Den bjuder vi på.

 

Uppstartsavgift, Nej tack.

Många tar en administrationsavgift för att överhuvudtaget skapa ett avtal. Det gör inte vi och kommer aldrig att göra heller.

 

Avi-avgifter = 0kr vid autogiro.

Pappersfaktura kan variera mellan 50-90 kr per faktura beroende på bank. Vi samarbetar med flera finansiella partners för att möjliggöra kredit till så många företag som möjligt.

 

Månadspriset eller kvartalspriset

Inga konstigheter, du får första fakturan efter alla produkter är leverade, där efter faktureras du i förskott.

 

Försäkring – Valfri

Försäkringen är valfri, och priset för denna redovisas separat. Din försäkringen skyddar dig mot stöld & skada under avtalstiden med en låg självrisk drygt 1000kr (Varierar från 1000-2000kr beroende på bank och ev. produkt tänk drönare.)

Med försäkringen följer också gratis låne-enheter medan din utrustning repareras eller tills ersättningsenheten anländer, så att din verksamhet kan fortsätta utan större avbrott.

Priset då? Det är 5,5 % årligen av produktens värde.T.ex. en iPhone värd 10 000 x 5,5% = 46 kr/mån.

 

Räkneexempel:

Du beställer 2 Macbooks á 500kr/mån (ungefär 16 000kr) den 18 april och väljer att betala månadsvis. Dina produkter levereras den 19 april och ditt avtal kommer att starta 1 maj (11 dagar).